Leeswijzer

Hier vind je de leeswijzer van het gele portfolio, het proces is beschreven en de beoordelingscriteria zijn verantwoord.

Inleiding

Tussen 4 februari en 11 juni heb ik een onderzoeksstage gelopen bij Pinch in Amsterdam. De focus lag hier op het verbeteren van de onboarding van het GoHere platform. Dit platform is ontwikkeld binnen Pinch als een intern project. Dit project werd vanuit Pinch ondersteunt door Menno Biesiot. Verder is er ook veel contact geweest met lead designer Ron Middelburg en lead engineer bij GoHere Ivan Vasic.

GoHere is een platform dat reistips van jouw vrienden verzamelt zodat je op reis altijd de beste tips hebt over onder andere restaurants, bars en andere bezienswaardigheden.

De uitdaging is het optimaliseren van de onboarding flow. Deze flow bestaat in de huidige versie uit 6 schermen waar de gebruikers vaak zonder te lezen doorheen drukken. Echter zou Pinch graag dat de gebruiker een aantal acties verricht in de onboarding. De eerste actie is het inloggen met Facebook zodat je ook de tips van je vrienden kan zien. Als tweede zou Pinch graag zien dat de gebruiker de eerste tip gaat schrijven.

De opdracht

Opdrachtomschrijving

Op het moment ziet Pinch dat GoHere problemen heeft met de onboarding. Zo is de drop off rate in de onboarding al 37%, dit is veel hoger dan het gemiddelde van 21% dat uit het onderzoek van (Rodde, 2018) naar voren komt. De opdracht zal gericht zijn op het terugbrengen van de drop off rate en het verhogen van de gebruikers retentie.

Doelen van de opdracht

Het doel van de opdracht is het terugbrengen van het aantal onvoltooide onboardingen. Het tweede deel is zorgen dat gebruikers vaker getriggert worden actief gebruik te maken van GoHere.

Analyse van de opdracht

Op dit moment beschikt Pinch niet over de capaciteit om de GoHere app uitvoerig te testen. De onboarding van de huidige app is niet getest met gebruikers en hier wil Pinch een stap maken. Ook wil Pinch met oog op de toekomst werken aan meer user test zodat de kwaliteit van de applicaties die worden ontwikkeld bij Pinch nog verder omhoog gaan.

Probleemanalyse

Door tijdsdruk is in het verleden de GoHere app niet getest. Wel is er gebruikersdata aanwezig in de vorm van online analytics. Hier zal al een deel duidelijk kunnen worden. Echter om een compleet beeld te vormen zal er niet alleen naar kwantitatieve data gekeken moeten worden. kwalitatieve data zal uitwijzen wat gebruikers denken van de onboarding zodat er resultaatgericht gekeken kan worden naar verbeteringen op het platform.

Aanpak, uitvoering en resultaat

Het was een uitdaging om echt specifiek de opdracht te beschrijven. Daardoor was het in het begin erg rommelig. Dit kwam omdat de focus niet direct duidelijk was. Het probleem was hier dat er veel uitdagingen waren binnen GoHere die vroegen om een oplossing. Na een aantal weken is er uiteindelijk een keuze gemaakt op specifiek te gaan werken aan de onboarding.

De eerste gedachten was om te werken in korte sprints van een week. Echter bleek als snel dit niet haalbaar was voor dit project. Vaak liepen sprints uit waardoor uiteindelijk is gekozen voor de waterval methode. Dit gaf meer vrijheid in hoe lang bepaalde fases duurde in het proces. Hieronder de watervalmethode waar mee gewerkt is.

Alle behaalde resultaten zullen worden besproken met de belanghebbende partijen binnen Pinch. Aan de hand van deze feedback zullen de volgende designs en prototypes worden gemaakt.

De hoofd en deelvragen

De opdracht is verdeeld in de hoofdvraag plus een aantal deelvragen, verder wordt per deelvraag de beoogde methode aangedragen. Dit is niet specifiek echter is er wel vastgelegd of er bieb, veld, lab en showroom onderzoek gedaan moet worden. Dit houdt de opdracht dynamisch om zodoende de juiste onderzoeksmethode per deelvraag te kiezen.

Wat heeft Pinch aan het resultaat?

Voordat er is begonnen aan de opdracht is er een onderzoeksvraag opgesteld, deze onderzoeksvraag is gericht op het verbeteren van de onboarding flow van de GoHere app.

Hoe kan onboarding bijdragen aan actiever gebruik van de GoHere applicatie met als doel dat gebruikers vaker content gaan plaatsen dan nu het geval is?

Het onderzoeken en testen van prototypes is iets wat Pinch op het moment nog niet doet. Door het onderzoeken met gebruikers is de onboarding flow van de GoHere app geoptimaliseerd.

Deze optimalisaties zijn meegenomen in het nieuwe ontwerp van de GoHere onboarding flow. Niet alleen voor de GoHere applicatie maar ook voor de het white label model van de GoHere app. Dit is een model dat wordt verkocht aan klanten in de reisbranche.

Verder is de styling die is gebruikt voor het vormgeven van de onboarding ook meegenomen in andere media uitingen van GoHere. Deze styling zie je terug in de nieuw vormgegeven GoHere app zelf, de website van GoHere maar ook in promotiematerialen zoals roll-ups voor beurzen en flyers.

Reflectie

Reflectie op de vakinhoudelijke aspecten en het persoonlijk leren en functioneren.

Reflecterend op de manier waarop de stage is verlopen ben ik veel te weten gekomen over mijzelf. Op het begin vond ik het lastig mijn hoofdvraag concreet te maken. Daarbij was het grootste probleem mijn eigen enthousiasme. Ik wilde teveel doen. Ik zag daarbij kansen en wilde alles tegelijkertijd oplossen. Door deze slechte focus ben ik slecht begonnen aan mijn stage.

Verder heb ik moeite met alleen werken aan een opdracht, ik haal kracht uit samenwerking. En daarbij vind ik het lastig om alle middelen zelf te maken tijdens de opdracht. Dit gaat ten koste van mijn creativiteit en werklust. Hierbij brainstorm ik liever met collega’s en haal ik graag het beste in mijn team naar boven. Dit heb ik erg gemist tijdens mijn stage periode. Ik voelde mij erg alleen en vond het lastig om aan mijn opdracht te werken. Wat wel goed ging waren de momenten dat ik kon samenwerken met collega’s. Dit zorgde voor energie, echter waren dit projecten binnen Pinch die niet meehelpen aan het verwezenlijken van mijn stage opdracht.

Het meest trots ben ik dan ook op het geheel. Mijn stageopdracht plus alle andere media producten die ik heb gemaakt voor GoHere. Denk daarbij aan promotiemateriaal. Een nieuwe website en veranderingen aan het design van de GoHere app zelf. De onboarding wordt op dit moment geïmplementeerd, maar ook is de app zelf drastische verandert nadat ik ben begonnen bij Pinch.

Ik heb mijzelf altijd werklustig opgesteld bij Pinch en heb altijd proberen bij te dragen aan het bedrijf. Echter is de valkuil daar geweest dat ik altijd ja zei tegen alle andere projecten binnen Pinch. Daarbij vind ik het erg lastig om nee te zeggen tegen een meerdere. Dit is wellicht een restant van mijn tijd bij defensie waar je altijd luistert naar je baas. Daarbij voer je eerst de opdracht uit en daarna deal je met de consequenties.

Wat ik vooral heb geleerd is dat ik een persoon ben die graag samenwerkt aan een product. De manier waarop deze stage is verlopen heeft mij veel moeite gekost om mentaal op de been te blijven. Ik mag dan wel niet de beste student zijn echter ben ik van mening dat elk bedrijf aan mij een aanwinst heeft.

Beoorderling

Onderdeel

Oordeel

Bewijslast

Kennis en inzicht Door het gebruik van de gehele ICT lifecycle is het eindproduct tot stand gekomen in 4 verschillende fases: onderzoek, advies, design en een uiteindelijk prototype.

De complexiteit zit in het programmeren met Swift waar ik nog nooit mee gewerkt had. Verder zijn alle design opdrachten gemaakt in Adobe XD en Sketch. Ook in deze programma’s had ik voorheen minimale ervaring.
gehele portfolio

onderzoek en advies onder kop onderzoek

design en prototype onder het kopje prototype
Toepassen kennis en inzicht
Beheer De competentie is bewezen aan de hand van het toepasse van verschillende tools. Voor het onderzoek is gebruik gemaakt van het DOT framework, Verder is er voor design gebruik gemaakt van Sketch, Photoshop en Adobe XD. Het coderen is gedaan in HTML, CSS, Javascript en Swift.

Het prototype is daarbij in Git opgezet waardoor het geheel eenvoudig overdraagbaar is naar andere developers. Ook is
DOT framework onder de kop onderzoek

Design, verschillende plaatsen onder kop prototype

Prototype, Technische prototype
Analyse Aan het begin van de stageperiode is een analyse gemaakt aan de hand van onderzoek naar het GoHere platform. vervolgens is er een onderzoeksvraag opgesteld met daarbij horend 5 deelvragen.

Ook zijn er tijdens het verdere onderzoek meer zaken geanalyseerd op basis van onderzoek. Verder zijn er user test resultaten geanalyseerd.
Analyse

Onderzoek

Prototype test
Advies Deze competentie is bewezen door advies te geven over het ontwikkelen van de onboarding op basis van onderzoek. Verder is er advies gegeven over de verdere ontwikkeling van het platform

Daarbij zijn meerdere websites vormgeven. Verder zijn op basis van mijn design veranderingen doorgevoerd in de GoHere app.
Onderzoek

Website GoHere
Ontwerp Op basis van onderzoek naar de doelgroep is er een design gemaakt dat aansluit bij die doelgroep. Dit zie je terug in het onboarding design. Er aan de hand van een iteratief proces doorontwikkeld aan de onboarding en de GoHere applicatie.

Verder heeft de GoHere website een transformatie ondergaan waarbij vooraf een ontwerp is gemaakt voor deze website.

Ook zijn er verschillende andere media uitingen vormgegeven voor de promotie van GoHere.
Prototype

Website GoHere

Overig werk
Realisatie Aan de hand van het onboarding ontwerp is er een technische prototype gemaakt van de onboarding dit heeft de basis gelegd voor de onboarding die gemaakt wordt door Ivan Vasic de lead developer bij GoHere. Hij is op basis van het prototype de onboarding aan het ontwikkelen. Prototype
Oordeelsvorming De competentie oordeelsvorming is bewezen door gedurende de stageperiode ongestructureerde praktijkvraagstukken in deelvragen uiteen te zetten en methodisch te onderzoeken aan de hand van het DOT framework. Onderzoek
Communicatie Deze competentie is bewezen door mijn opgedane kennis over te brengen in dit het portfolio.

Verder hebben er verschillende presentaties plaatsgevonden bij GoHere om de resultaten te overleggen met de belanghebbende partijen, zo is er advies gegeven over de vorm van onboarding die het beste zou passen bij GoHere
gehele portfolio

Presentatie onboarding onderzoek
Leervermogen Onder het kopje evaluatie is ingegaan op de zaken die zich voor hebben gedaan tijdens de gehele stageperiode daarbij wordt ingegaan op wat er geleerd is tijdens de stageperiode.

Verder is er veel initiatief genomen om processen binnen Pinch te verbeteren omtrent het aanpakken van het design binnen GoHere.
Evaluatie

Het PID

Dit PID is aan het begin van de stageperiode gemaakt en is niet geheel accuraat als het gaat om de informatie in het PID, Daarbij zijn de onderzoeksvraag en de deelvragen aangepast. Ook is de scope niet meer relevant. Verder is er geen webbased versie van het prototype ontwikkeld maar een versie in de programmeertaal Swift voor iOS.