“Hoe kan onboarding bijdragen aan actiever gebruik van de GoHere applicatie met als doel dat gebruikers vaker content gaan plaatsen dan nu het geval is?”
Het antwoord is dat onboarding verder reikt dan alleen het eerste aantal schermen in de applicatie. Op basis van de theorie van B.J. Fogg is het van belang de onboarding zo gemakkelijk mogelijk te laten verlopen. De drempel moet zo laag mogelijk liggen en de motivatie moet hier worden opgewerkt door de voordelen te benadrukken. Dit is bewerkstelligt door de onboarding in te korten met maar 1 doel voor ogen, zorgen dat gebruikers inloggen bij GoHere.
De volgende stap in het onboardingsproces is het triggeren van gebruikers door gebruik te maken van notificaties in de app en push notificaties buiten de app deze notificaties moeten de voordelen van de handelingen benadrukken. De onboarding gaat dus verder in de applicatie door het gebruik van deze notificaties en emails. De notificaties zijn nog niet geïmplementeerd in de app zelf. De reden daarvoor is dat er geen directe toegang tot de app zelf is. De infrastructuur voor het sturen van email is hopelijk voor de afstudeerzitting af.
Gebruikers gebruiken de app alleen als de voordelen en de eenvoud op elkaar afgestemd zijn. De gebruikers moeten een duidelijk voordeel halen uit het gebruiken van de app. In het geval van GoHere is dat betrouwbare reviews van je vrienden. Dit is het punt wat in de onboarding wordt aangehaald. De pay off moet gelijk duidelijk zijn voor de gebruikers in de onboarding van de app.
Verder moet GoHere slim gebruik maken van triggers om de gebruikers over te halen de app te gebruiken. Op dit moment is die trigger niet aanwezig. Het resultaat daarvan is dat gebruikers de app snel vergeten en geen reviews meer schrijven. Dit is het probleem waar GoHere nu tegenaan loopt. Het gebruik van notificaties kan de trigger zijn die gebruikers nodig hebben om vaker gebruik te maken van het platform.
ten aanzien van de onboarding van de app is de aanbeveling deze zo kort mogelijk te houden. Benadruk hier de pay off en laat de gebruiker vervolgens zo simpel en snel mogelijk inloggen. De pay off dient gelijk getoont te worden in het welkomstscherm. Vervolgens moet je op het volgende scherm gelijk in kunnen loggen met nieuwe en of bestaande accounts.
Het gebruik van notificaties moet zo snel mogelijk worden geïmplementeerd. Er is op het moment geen trigger om gebruikers aan te zetten tot gewenst gedrag. Hier is het van belang deze gebruikers bij iedere notificatie te wijzen op de voordelen van de actie. Wat heeft de gebruiker er aan? Deze notificaties kunnen komen in de vorm van banners in de tijdlijn, push notificaties en emails om de gebruiker aan te sporen een handeling uit te voeren. Daarbij is de tekst gebruik cruciaal in het overhalen van de gebruiker.
De volgende aanbeveling heeft minder te maken met de opdracht, echter is dit wel enorm van belang. GoHere moet ervoor zorgen dat GoHere aanvoelt als 1 geheel. Tijdens deze stageperiode zijn er al veel zaken geregeld omtrent dit probleem. Het is dus van belang dit vooral door te zetten in volgende producten. Hierin speelt de styleguide een rol.
Een volgende stap zou zijn het onderzoeken en analyseren van de nieuwe onboarding. Er is wel getest met potentiële gebruikers echter is er geen zekerheid hoe deze onboarding presteert bij een groter publiek. Zorg ervoor dat Firebase de juiste parameters meet. Dit artikel kan daarbij helpen.
De volgende stap voor de iOS app is een nieuwe ontwikkeling bij Apple. Daarbij vervangt Apple alle login mogelijkheden met Apple login. Dit zou de app enorm ten goede komen door de eenvoud van 1 enkele login mogelijkheid die Apple aanbiedt.
Verder is het zaak gebruikers te vragen om feedback. Daarbij moeten reviews gemonitord worden in de iOS en Android play store. Ook kan er meer informatie worden ingewonnen door actief te interacteren met de user base door het sturen van emails. Zorg wel dat deze gebruikers daarvoor gekozen hebben door middel van een opt-in functie voor emails.
Om een aantrekkelijke landing page te hebben voor GoHere is er een nieuwe landing page gebouwd voor GoHere. Dit is een opdracht waar best veel tijd in heeft gezeten. Echter is het niet van belang voor de opdracht en het beantwoorden van de hoofdvraag. Wel draagt hij bij aan het gehele product van GoHere waar ieder middel een gelijkwaardige uitstraling heeft.
De website is gemaakt in een aantal varianten waarbij deze ieder een eigen doel hebben. De eerste versie is een landing page voor GoHere zelf in het Engels en in het Nederlands. De volgende landing page is een algehele white label landing page voor bedrijven die een eigen app willen lanceren in het GoHere framework. Ook zijn er nog 2 pagina’s gemaakt voor specifieke doelgroepen zoals een pagina voor vliegmaatschappijen en een pagina voor cruisemaatschappijen.
Ook zijn er voor specifieke doeleinden flyers gemaakt die Menno kon uitdelen op beurzen en meetups. Zo is er een flyer ontwikkeld die Menno mee heeft genomen naar de ITB Berlin de grootste reisbeurs van Europa. Daar heeft hij flyers uitgedeeld aan specifieke doelgroepen.
Om op beurzen neer te zetten is er een roll-up banner gemaakt aan de hand van mijn design is de banner vervolgens geprint op een doek van 1 bij 2 meter groot. Ook deze banner is in het verlengde van de design guidelines gemaakt.
Om klanten te verleiden tot het afnemen van een GoHere white label model zijn er voor verschillende klanten impressie design gemaakt. Om deze impressie design snel en gemakkelijk aan te passen is er een Sketch document gemaakt waarin je met een paar drukken op de knop een andere look en feel kan creëren.